Hvorfor skal du være aktiv på de sociale medier?

Mig og fanklubben

Jeg fik tjansen for de sociale medier for Liverpool Fan Club Danish Branch. Jeg blev kontakte i 2014, for som formanden Alex sagde: ”Vi er nogle gamle mænd der ikke har styr på alt det med Facebook og internettet ” De ville gerne have en ung person ind over der kunne hjælpe dem på den front. De kunne godt se der var muligheder i de sociale medier, men de viste ikke hvordan det skulle gribes an.

Jeg har faktisk aldrig fået at vide, hvorfor det lige var mig de ringede til, eftersom jeg på daværende tidspunkt ikke havde lavet andet på internettet end at ”fjolle” rundt. De kendte mig dog godt fra både deres forum men også diverse arrangementer, som fanklubben arrangerer.

Så hvorfor ikke, jeg brugte alligevel en del tid på internettet for, at holde mig opdateret omkring Liverpool FC. Plus jeg fik en gratis mulighed for at lugte lidt til om den del af kommunikation var noget for mig da jeg har overvejet at gå denne vej med uddannelse.

Så det endte med at i august 2014 fik jeg udleveret koder og blev gjort til administrator påhttps://www.facebook.com/LFCFCDB/ samt Twitter profilen: https://twitter.com/LFCDanishBranch(Giv dem gerne et like eller et follow. Jeg modtager gerne konstruktiv kritik).

Og i juni 2015 fik jeg en bestyrelsespost i fanklubben, da der blev en post fri. Så at engagere sig kan også kaste personlig fortjeneste af sig.

Hvorfor synlig på sociale medier?

Som med alle firmaer, sportsklubber, interesse organisationer osv. Er de alle på de sociale medier for at være synlig overfor potentielle nye kunder, samt vedligeholde de gamle.

Men det er også en fordel for dig selv at være aktiv og kommunikere med andre brugere både fra personlig profil men også igennem ens arbejdes Facebook side. Specielt Twitter er godt her IMO. På Facebook bliver man hurtigt en af mange der kommentere et opslag og man ”møder” ikke nye mennesker ud over dem du møder i den virkelige verden. Medmindre man er aktiv i grupperne.

Jeg har personligt (jeps jeg har fundet piedestalen frem kan I godt høre) og med lidt hjælp fra en anden fået tre aftaler i hus til Fanklubben. Udelukkende ved at være aktiv på de sociale medier både med min personlige profil men også gennem fanklubbens.

Nr. 1: Jesper Graaskjær som er journalist var i gang med at skrive en bog om Martin Hansen – Inside Liverpool, hvor jeg falder over en Facebook side, som var lavet til bogen. Jeg deler hans side på vores Facebook side og skriver til Jesper, at hvis de vil have lidt mere opmærksomhed omkring bogen skal han sige til. Det endte med at vi fik udleveret passager af bogen, som vi fik lov til at dele inden udgivelsen af bogen. Det kastede nogle bøger af til konkurrencer i fanbladet og på vores Facebook side.

Nr. 2: var via www.holdet.dk hvor jeg fik oprettet et manager gruppespil for Premier League til vores brugere. Det var tænkt som en måde, hvor jeg af og til kunne smide lidt op på de mere kedelige dage. Specielt i landsholdspausen er der få nyheder omkring Liverpool. Jeg fik en besked fra en af ejerne som gerne ville donere nogle guldhold til de 3 bedste.

Nr. 3: En fra People´s Press spurgt efter Liverpool fans på Twitter, via #Twitterhjerne, som ved en masse om Liverpool. Her var der en anden bruger, som anbefalede mig til ham. Jeg havde ikke set opslaget selv, så der går flere tanker til hende der taggede mig. Det viste sig at de gerne ville give noget ekstra opmærksomhed omkring den førnævnte Martin Hansen bog. Jeg fik hurtigt en dialog i gang og vi fik opgaven. Opgaven har givet fanklubben mulighed for, at kunne promovere sig gratis i store dele af landet. Vi fandt 7-8 barer der var med på idéen og lod os komme forbi med 5 bøger, som de besøgende kunne vinde.

Plus det har givet anledning til at linke til de uddrag en gang til og genbruge gammelt materiale der igen blev aktuelt.

<HER MANGLER ET BILLEDE!>

Gevinsten:

Ved at bruge de sociale medier har det givet mulighed for at genere gratis reklame for fanklubben, hvor vi har kunne tage ud og hilse på potentielle nye medlemmer og få en snak med dem og vise os frem. Samt det gav muligheden for at lave ekstra ting for dem der er medlemmer i fanklubben endda helt gratis. Det gav også interviews med forfatteren af bogen og med Martin Hansen.

Der kom mulighed for at smide helt eksklusive uddrag af en bog op, som først kom i handlen en uges tid senere og fik generet trafik over på hjemmesiden. Om det har kastet medlemmer af sig ved jeg ikke. Men der var ret gode tal for de uddrag der blev smidt op på hjemmesiden og det samme for Facebook. Så der er som minimum kommet fokus på hjemmesiden.

Fanklubben fik masse positiv respons på de events der blev afholdt, samt flere tilbud om, at de gerne ville have os på besøg igen når vi afholder noget en anden gang. Så det har også givet gode forbindelser for fanklubben fremadrettet, hvis der opstår mulighed for, at afholde noget for Liverpool fans.

Det har også givet personlige venskaber og bekendtskaber, hvor flere af dem har erfaring inden for de sociale medier på et niveau jeg slet ikke er på. Jeg har nu fået mulighed for spare med andre omkring egne og deres erfaringer.

Der er i hvert fald ingen grund til ikke, at prøve og komme ud over kanten og få skabt sig en profil på nettet, hvor andre personer ved, hvem du er men også hvad du laver i det private. Der sidder altid nogen derude, som kan bruge dig eller din job/forening til et eller andet.

Skrevet af Lasse Callesen